Design uw verandering

Datum
Datum(s) - 27/10/2017

Locatie
Igluu Eindhoven


We leven in een tijd van snelle veranderingen, en ook organisaties hebben daar mee te maken. Eén van de oorzaken zijn technologische revoluties als social media, big data of blockchain. Daardoor is de markt of de samenleving echt anders, met geheel andere verdienmodellen of – voor overheden – relaties met burgers. En met de verandering, veranderen ook onze kernwaarden.
Samenwerken en delen zijn belangrijker – denk aan share economy, of de opkomst van commons. Mensen kiezen steeds vaker voor waar ze zich mee verbonden voelen. Ze kiezen voor duurzaamheid, verantwoordelijkheid, gemeenschap, praktisch idealisme en verbeelding.

 

Verandering vraagt een holistisch design

Innovatie mislukt vaak, omdat organisaties te eenzijdig of beperkt opereren. Het gaat om een geheel andere houding. Wie zijn we, als organisatie? Wat is de betekenis van wat we
doen? Sluit dat aan bij de nieuwe tijd, met andere waarden? Sluit het aan bij wat ik zelf wil? Dat klinkt drastisch – maar wij denken dat organisaties heel goed kunnen mee-evolueren met veranderingen, zonder helemaal opnieuw te hoeven beginnen. Wel geloven we dat de kansen op verandering groter zijn, als ook de context goed in kaart is gebracht. Een organisatie kan bijvoorbeeld een start up beginnen, of een groot project starten om burgerparticipatie te bevorderen – maar zonder een goede kijk op de eigen cultuur is de slagingskans bijzonder klein.
Verandering vergt daarom een holistisch design– alles hangt samen met alles. Het is een proces van de tijd begrijpen, loslaten, verbeelden, opnieuw oriënteren, en nieuwe initiatieven goed uitproberen. Dat is moeilijk, want je moet tegelijkertijd het nieuwe starten, terwijl het oude niet zo maar kan worden verlaten.
Bovendien: hoe maak je je boodschap duidelijk aan de klant of burger?

RE:Invent wil helpen om dit design te ontwerpen. Organisaties met een helder design voor verandering, investeren meer doeltreffend,begrijpen de klant of burger beter – en deze
bindt zich eerder aan hen.

Daarom organiseren we op 27 oktober  tijdens de Dutch Design Week in Igluu in Eindhoven een bijzondere pitstopsessie over hoe een dergelijk design kan worden ontwikkeld. U krijgt inzicht over de waarden van deze nieuwe tijd, en hoe nieuwe technologie daarin een rol speelt. Over de rol van een organisatie in de samenleving. We gaan met u in gesprek over uw cases. We hebben daarvoor de beste sprekers, waaronder internationale topfilosofen die zijn getraind in overzicht. Een van de sprekers is Fulco Treffers, een van de project managers van Brainport Smart District. Hij heeft het onderwerp participatie in zijn portefeuille.

WAT U KRIJGT
• Wat zijn de waarden van de nieuwe tijd?
• Hoe ontwerpen bedrijven een design voor verandering?
• Welke rol speelt nieuwe technologie?
• Wat betekent dit voor mijn organisatie?
• Verrijk uw verhaal. We nodigen organisaties die meedoen van harte uit om vooraf aan het event een case te delen. Samen met de storytellers van Filosofie Magazine gaan we die een rol geven tijdens de dag.
• In het hart van innovatie: de Dutch Design Week.

U kunt zich aanmelden op onze website: www.filosofie.nl/pitstop. Het is ook mogelijk om u aan te melden per mail via: aanmelden@vbku.nl.